Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2010

ΠΕΡΙ ΦΟΡΩΝ ΣΤΟ ΜΕΡΙΣΜΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΞΙΑ


Αν και τα μέτρα της Κυβέρνησης για το νέο φορολογικό καθεστώς κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση λόγω της δημοσιονομικής εκτροπής (2007-2009), υπάρχουν και στρεβλώσεις που θα προκαλέσουν αδικίες και δυσμενείς αναπτυξιακές εξελίξεις.
Αναφορικά με τον φόρο στα μερίσματα και στην υπεραξία από μετοχές είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα επιβαρύνει μόνο τους Έλληνες επενδυτές και όχι τους ξένους, οι οποίοι  ελέγχουν το 50% της κεφαλαιοποίησης των ελληνικών εισηγμένων. Ειδικότερα για τον φόρο υπεραξίας δεν μπορεί πρακτικά να εφαρμοστεί. Δεν εφαρμόστηκε πότε παρά την ψήφιση του το 2008 διότι είναι τεχνικά ανεφάρμοστο να ισχύσει για όλους.
Από την άλλη ο φόρος 40% στα μερίσματα αν και φαίνεται μεγάλος, επειδή θα φορολογούνται μόνο με 24% τα μη διανεμόμενα κέρδη, τελικά θα είναι λιγότερο από το 30% έως 32,5% συνολικά, που προσωπικά, είχα εισηγηθεί λόγω της έκτακτης δημοσιονομικής εκτροπής να ισχύσει για τα επόμενα δύο χρόνια και να τον καταβάλουν χωρίς διακρίσεις Έλληνες και ξένοι επενδυτές.
Η φορολόγηση των μερισμάτων όπως εξαγγέλθηκε δεν θα ισχύσει για τους ξένους επενδυτές αλλά και τους «μεγάλους» Έλληνες, οι οποίοι με κατάλληλα «επενδυτικά οχήματα» (εταιρίες, Α/Κ, τραπεζικοί λογαριασμοί omnibus, κ.τ.λ.) σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης - εκτός offshore - στο Λουξεμβούργο, την Ελβετία και την Κύπρο θα λαμβάνουν πίσω τη διαφορά (15%).
Επίσης, δεν έχει προβλεφθεί ένα αφορολόγητο ποσό από μερίσματα για μικρομεσαίους επενδυτές, όπως για παράδειγμα ισχύει στη Γαλλία (50.000 ευρώ ετησίως) και υπήρχε στο παρελθόν στην Ελλάδα. Οι επενδύσεις σε μετοχές έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο από τις καταθέσεις των οποίων οι τόκοι φορολογούνται με 10%. Η σχέση κινδύνου - απόδοσης θα είναι τώρα αντίστροφη από την κανονική. Προφανώς, γίνεται για λόγους σκοπιμότητας δηλαδή για να ενισχυθεί η ρευστότητα των τραπεζών και είναι ορθό μέτρο.
Σχετικά με τον φόρο υπεραξίας ή φόρο στα κέρδη από μετοχές, είναι  προτιμότερο για τα δημοσιονομικά της χώρας και για την αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών, να διατηρηθεί ο φόρος 0,15% επί των πωλήσεων που ισχύει σήμερα, τον οποίο πληρώνουν όλοι ανεξαιρέτως και φέρνει έσοδα στο Ελληνικό Δημόσιο. Όμως εάν τελικά επιβληθεί θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι εάν κάποιος χάνει αλγεβρικά όπως έγινε το 2008 -λόγω πτώσης των τιμών των μετοχών- για λόγους δικαιοσύνης η ζημία να μειώνει το συνολικό του εισόδημα. Τότε βέβαια θα μειώνονταν αντίστοιχα και φορολογητέα έσοδα του Δημοσίου, που δεν θα εξυπηρετούσε τα δημόσια έσοδα.
Η δικαιοσύνη όμως πρέπει να είναι αμφίδρομη και τυφλή για όλα τα μέρη.

Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου 2010

Υπέρ άμεσων σκληρότερων αλλά δίκαιων μέτρων τάσσεται ο πρόεδρος του ΣΜΕΧΑ


Παρέμβαση υπέρ άμεσων σκληρότερων αλλά παράλληλα και δίκαιων μέτρων κάνει μέσω του «R», o πρόεδρος του ΣΜΕΧΑ και μέλος του Δ.Σ. του EBEA, Αλέξανδρος Μωραϊτάκης, προκειμένου να βγει η χώρα από το αδιέξοδο, να υποχωρήσουν τα spreads και να βελτιωθεί η εικόνα του ελληνικού χρηματιστηρίου. Όπως αναφέρει σε περίοδο κρίσης δεν μπορούν να αυξηθούν τα έσοδα. Πρέπει να μειωθούν οι δαπάνες.
«Αν δεν κόψουμε τις δαπάνες στα επίπεδα του 2007, αν δεν κόψουμε τον 14 μισθό και αν δεν πάρουμε σκληρά μέτρα άμεσα, οι αγορές θα χειροτερεύουν για εμάς, τα spreads θα αυξάνονται και οι μετοχικές αξίες θα μειώνονται. Τα μέτρα όμως πρέπει να ληφθούν άμεσα, χωρίς καμία άλλη καθυστέρηση. Εκτιμώ ότι η αποδοχή της κοινωνίας θα εντυπωσιάσει ευχάριστα τον Πρωθυπουργό. Όπως αποδεικνύεται από το blog μου αλλά και τα πρακτικά του Δ.Σ. του ΕΒΕΑ, τον Νοέμβριο του 2007 σε ομιλία μου στον ΕΒΕΑ προέβλεπα την κρίση και προειδοποιούσα για την προοπτική της οικονομίας το προηγούμενο οικονομικό επιτελείο, έτσι και τώρα θεωρώ πως πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες κινήσεις χωρίς καθυστερήσεις, άμεσα, γιατί αύριο θα είναι αργά», σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ.Μωραϊτάκης.
Κατά την εκτίμησή του υπάρχουν μεγάλα περιθώρια για περιστολή δαπανών. «Να δούμε αυτές τις δαπάνες μεταξύ 2007 και 2009», προτρέπει ο κ.Μωραϊτάκης. Σημειώνει πως μπορεί να περικοπούν ταξίδια, υπερωρίες, αυτοκίνητα κρατικών λειτουργών, άχρηστοι οργανισμοί, το ποσοστό των χρηματοδοτήσεων των κομμάτων, τα έξι κρατικά κανάλια σε ένα κ.τ.λ., ενώ τονίζει πως υπάρχουν ακόμα υψηλές αμοιβές σε στελέχη οι οποίες αν και έχει ειπωθεί πως θα μειωθούν παραμένουν ακόμα υψηλές.

Αλ. Μωραϊτάκης: Να ανακοινωθούν άμεσα τα μέτρα για την οικονομία

Δυναμική παρέμβαση για τα τεκταινόμενα στην οικονομία από τον Πρόεδρο του ΣΜΕΧΑ κ. Αλέξανδρο Μωραϊτάκη, ο οποίος με δηλώσεις του στο Capital.gr κάνει λόγο για επείγουσα ανάγκη άμεσης λήψης μέτρων για την οικονομία.

«Πρέπει πάση θυσία να επαναφέρουμε τις κρατικές δαπάνες στα επίπεδα του 2007», υποστηρίζει ο κ. Μωραϊτάκης και τονίζει ότι στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης υπάρχει ανάγκη για ακόμη πιο δραστική περικοπή δαπανών από αυτή που ήδη προβλέπεται, δεδομένης της αδυναμίας λόγω της ύφεσης, που καταγράφεται σε επίπεδο ενίσχυσης των εσόδων.

«Όλες οι δαπάνες του δημοσίου τομέα που εμφανίζονται αυξημένες την τελευταία διετία πρέπει να κοπούν», αναφέρει χαρακτηριστικά, «είτε πρόκειται για μισθούς και συντάξεις Βουλευτών και σχετιζόμενων επαγγελμάτων, είτε για τον ευρύτερο δημόσιο τομέα σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης».

«Ακόμα και ο 14ος μισθός πρέπει να κοπεί, έστω για κάποια χρόνια», τονίζει ο Πρόεδρος του ΣΜΕΧΑ, σημειώνοντας ότι πρόκειται για μέτρα που πρέπει να ληφθούν άμεσα. «Μεταξύ των μέτρων που απαιτούνται είναι και ο δραστικός περιορισμός των κρατικών κονδυλίων που εισπράττουν ως επιχορήγηση τα πολιτικά κόμματα. Τα ποσά αυτά πρέπει να κοπούν στο μισό και που ήμερα ανέρχονται σε περίπου 100 εκατ. ευρώ», τονίζει με έμφαση ο κ. Μωραϊτάκης.

«Οι αγορές δεν πείθονται εύκολα και αυτό αντανακλάται τόσο στην άνοδο των spreads των ελληνικών ομολόγων, όσο και στη μεγάλη υποχώρηση των μετοχικών αξιών. Αν οι ελεγκτές της Κομισιόν εντοπίζουν απόκλιση 4,8 δισ. ευρώ στο ΠΣΑ, που στην ουσία πρόκειται για το 2% του ελληνικού ΑΕΠ, αυτό το ‘κενό’ πρέπει οπωσδήποτε να καλυφθεί».

«Η μη άμεση λήψη μέτρων θα ισοδυναμεί με καταστροφή, τόσο για τους επενδυτές όσο και για το Δημόσιομ τους εγαζόμενοςυ του ςπραγγλεμα΄τις και όυλος του πολίετες, μισθωτούς ή επιχειρημάτίς» δηλώνει ο κ. Μωραϊτάκης.

Ο Πρόεδρος του ΣΜΕΧΑ παραπέμπει μάλιστα στις προειδοποιήσεις που επανειλημμένα έχει απευθύνει στο παρελθόν προς την εκάστοτε οικονομική ηγεσία.

Το Νοέμβριο του 2007 ο κ. Μωραϊτάκης ανέφερε, σε συζήτηση στο πλαίσιο του ΕΒΕΑ: «Θέλω να προβληματίσω λίγο, να σκεφθούμε μήπως πρέπει να κάνουμε μία συζήτηση για την οικονομία. Το 2007 σας πληροφορώ και μπορείτε να το δείτε, υπάρχουν 2 δισ. έσοδα από αναπροσαρμογές. Τι θα πει έσοδα; Δεν βγαίνει ο προϋπολογισμός του 2007, πόσο μάλλον του 2008, που εκεί το έλλειμμα θα είναι ακόμα χειρότερο. Δεν βγαίνει. Και θα δανειστούμε περισσότερο και περισσότερο και περισσότερο. Η Ελληνική οικονομία δεν μπαίνει σε αναπτυξιακό ρυθμό. Πουλάμε επιχειρήσεις και καλύπτουμε προσωρινά τα ελλείμματα. Δεν θέλω να είμαι καταγγελτικός δυστυχώς, αλλά πρέπει να τα δούμε και πώς μπορούμε να βοηθήσουμε. (…) Και ο Φ.Π.Α. θα αυξηθεί και άλλα χειρότερα πράγματα. Λοιπόν σκεφθείτε και εσείς, μήπως κάνουμε μία συζήτηση για να βοηθήσουμε. Δεν θέλουμε να κατηγορήσουμε, αλλά κάποια πράγματα που τα βλέπουμε, δεν μπορεί να μην τα λέμε».

Ένα χρόνο αργότερα, ο Πρόεδρος του ΣΜΕΧΑ ανέφερε τα εξής: «Η Deutche Bank μας δίνει 5,5% έλλειμμα -όταν πάνω από το 3% μας βάζουν υπό επιτήρηση για το 2009- και 6,1% για το 2010. Και ίσως το να μπούμε υπό επιτήρηση (…) να είναι η καλύτερη λύση, έτσι όπως έχουμε καταντήσει. Πιστεύω (…) ότι πρέπει να καταγράψουμε όλες αυτές τις δωρεές που έχουν κάνει οι κυβερνήσεις από τη μεταπολίτευση και μετέπειτα, διότι έχουν γίνει σκάνδαλα, διότι έχουν επιβαρύνει τον προϋπολογισμό, με ποσά που πραγματικά καμία κυβέρνηση δεν θα μπορέσει να δώσει λύσεις. Δηλαδή, πρέπει να καταγράψουμε σε μία μαύρη λίστα, όλους αυτούς που έχουν χαρίσει λεφτά του δημοσίου αδικαιολόγητα. Γιατί αυτό άρχισε από το 1974 και συνεχίζεται μέχρι τις μέρες μας».

Τέλος, το Σεπτέμβριο του 2009, ο κ. Μωραϊτάκης ανέφερε σε συζήτηση στο ΕΒΕΑ, σύμφωνα με τα σχετικά πρακτικά: «τα πράγματα είναι πολύ άσχημα. Όχι άσχημα επειδή θα έρθει ένα άλλο κόμμα (…). Είναι άσχημα διότι δυστυχώς, η δημοσιονομική πρόβλεψη είναι να φτάσουμε σε έλλειμμα 12%. Και καταλαβαίνετε, όταν δεν μπορεί η Κυβέρνηση –η όποια Κυβέρνηση– να κλείσει τον προϋπολογισμό, καταλαβαίνετε τι δεινά μπορούν να προκύψουν από το επείγον του θέματος».



από το capital.gr

Κυριακή 21 Φεβρουαρίου 2010

Πρόταση για την ρευστότητα


Έχει έρθει πλέον το πλήρωμα του χρόνου και είναι ανάγκη - λόγω της πίεσης που μας ασκούν οι εταίροι - να πάρουμε αποφάσεις δύσκολες, που ίσως υπό άλλες συνθήκες να αρνούμασταν να συζητήσουμε. Πρέπει να προσπεράσουμε διλήμματα προς όφελος της οικονομίας και της αποκατάστασης της αξιοπιστίας μας. Να πούμε ένα μεγάλο «ναι» στον επαναπατρισμό της παγκόσμιας διαχείρισης αδήλωτων κεφαλαίων (και όχι απλώς κεφαλαίων), βάζοντας όλοι μας - και εγώ μαζί- στην άκρη τις όποιες ενστάσεις. Το επιβάλλουν οι συνθήκες, γιατί με αυτόν τον τρόπο θα έχουν και οι αδύναμοι οφέλη. Ωστόσο, χρειάζεται τόλμη, για η διατυπωθείσα πρόταση είναι θετική και κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά θεωρώ πως πρέπει να δούμε τα πράγματα με περισσότερο ρεαλισμό. Όχι όπως επιχειρείται τώρα, υπέρ μιας βραχυπρόθεσμης διοικητικής υποστήριξης της ρευστότητας των τραπεζών. Για παράδειγμα θα μπορούσε να επιβληθεί για ένα μικρό ποσοστό, το πολύ 10% (γιατί στη πράξη, σύμφωνα με τους κανόνες επαγγελματικής διαχείρισης, θα ανήρχετο σε 30% - 50%), των επαναπατριζόμενων κεφαλαίων να τοποθετείται σε ελληνικές τράπεζες ως καταθέσεις της επιλογής του επενδυτή/καταθέτη. Με τη σημερινή μορφή, το μέτρο δεν θα φέρει αποτέλεσμα.
Ένα όλα αυτά τα κεφάλαια, ακόμα και τα προνομιακά εφοπλιστικά περνούσαν αποδεδειγμένα στην παγκόσμια διαχείριση τραπεζών, ή/και χρηματιστηριακών εταιριών που λειτουργούν από την Ελλάδα, θα απέφεραν πολλαπλάσια έσοδα στο διηνεκές, που σε συνδυασμό και με άλλα θεσμικά μέτρα, θα μπορούσαν να αναδείξουν τη χώρα σε διεθνές χρηματοοικονομικό κέντρο. Τα κρατικά έσοδα από τη διαχείριση αποδεδειγμένα είναι πολλαπλάσια από τον απλό επαναπατρισμό των κεφαλαίων.
Ως ΣΜΕΧΑ είμαστε έτοιμοι να εισηγηθούμε τέτοια μέτρα που ισχύουν στο Λουξεμβούργο, όπως για παράδειγμα: α) ελάφρυνση της φορολογίας των επενδυτών και όχι των ελληνικών χρηματοπιστωτικών εταιριών και β) μείωση μετοχικού κεφαλαίου για ίδρυση ΑΕΔΑΚ στα επίπεδα των χωρών της Ε.Ε., αν θέλουμε στη πράξη να καταργήσουμε κλειστά επαγγέλματα και μονοπώλια, προνόμια που έχουν επιβληθεί με σκόπιμους νόμους.
ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ να τονιστεί πως μέτρα όπως τα παραπάνω δεν απαιτούν καμία απολύτως επιδότηση ή δημοσιονομική δαπάνη. Το μόνο που χρειάζεται είναι η λήψη κατάλληλων θεσμικών μέτρων από αυτούς που έχουν τη θεσμική θέση και την εξυπνάδα να ακούσουν τους ειδικούς που έχουν τη γνώση. Έτσι το Δημόσιο θα κέρδιζε περισσότερα μέσω ανάπτυξης, φορολογητέων εσόδων, μείωσης της ανεργίας και αύξησης των εσόδων από ασφαλιστικές εισφορές εργοδοτών και εργαζομένων. Παράλληλα και οι Τράπεζες θα είχαν απεριόριστη ρευστότητα.
 

Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2010

Αναζητώντας την αλήθεια

Στο μάτι του κυκλώνα βρέθηκαν οι ελληνικές τράπεζες το τελευταίο διάστημα. Εκτεταμένες ρευστοποιήσεις στο ΧΑ αποτύπωναν την αποστροφή των ξένων επενδυτών για την Ελλάδα, αλλά και πολλές κατηγορίες για μη παροχή «βοήθειας» στις ελληνικές επιχειρήσεις «εκτοξεύτηκαν» από το εσωτερικό. Η ελληνική οικονομία χαρακτηρίζεται τραπεζοκεντρική, με την πορεία της να εμφανίζει υψηλή συσχέτιση με την αποδοτικότητα των ελληνικών τραπεζών. Ωστόσο, τους τελευταίους μήνες φάνηκε ότι αυτή η σχέση είναι αμφίδρομη. Το υπέρογκο δημόσιο χρέος, τα υψηλά δημοσιονομικά ελλείμματα και η κακή διαχείριση των δημόσιων δαπανών προκάλεσαν την εκτόξευση του spread του ελληνικού 10ετούς ομολόγου, πιέζοντας τις αξίες των τραπεζών. Παράλληλα, η ανακοίνωση της σταδιακής άρσης παροχής ρευστότητας από την ΕΚΤ που θα αρχίσει από τον προσεχή Ιούνιο και η απόφαση για μη αποδοχή εγγυήσεων με διαβάθμιση κάτω του Α- από τα τέλη του 2010 αναμένεται να δημιουργήσει προβλήματα ρευστότητας στο τραπεζικό σύστημα. Εκτός από τον κίνδυνο ρευστότητας, ο πιστωτικός κίνδυνος από την αύξηση των επισφαλών δανείων και ο κίνδυνος από την έκθεση σε χώρες της ΝΑ Ευρώπης θεωρούνται δυο από τους πιο σημαντικούς κινδύνους στην κερδοφορία των τραπεζών.

Είναι όντως τόσο δύσκολη η κατάσταση; Είναι σωστό να βασιζόμαστε σε γενικεύσεις για όλες τις ελληνικές τράπεζες; Η αύξηση των δεικτών για επισφαλή δάνεια μπορεί να οφείλεται όχι τόσο στην αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων κατ' απόλυτη τιμή άλλα στη μείωση των χορηγήσεων (που τίθεται στον παρανομαστή του κλάσματος), που φαντάζει αρκετά λογικό αν σκεφτούμε ότι βρισκόμαστε σε μια περίοδο ύφεσης. Αρκετές τράπεζες διαθέτουν πολύ καλή κεφαλαιακή διάρθρωση σύμφωνα με τους δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας, λόγω απουσίας τοξικών επενδυτικών προϊόντων. Η απόφαση της ΕΚΤ για τη σταδιακή απόσυρση του πακέτου ρευστότητας λήφθηκε σε χρονική στιγμή η οποία δεν αντικατοπτρίζει τις τρέχουσες δυσκολίες που αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία. Εκτιμώ ότι η πιθανότητα παράτασης εφαρμογής αυτής της απόφασης είναι αρκετά μεγάλη, δεδομένου ότι μια τέτοια απόφαση έμμεσα θα επηρεάσει και άλλες ευρωπαϊκές οικονομίες. Από τον Νοέμβριο 2009 παρατηρείται μια ανάκαμψη στην παγκόσμια οικονομία και εκτιμάται ότι θα επεκταθεί και στις οικονομίες της Ν.Α. Ευρώπης στις οποίες οι ελληνικές τράπεζες έχουν έκθεση. Τέλος, το νέο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ για παροχή 20 δισ. ευρώ σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις και η σταδιακή μείωση στο φόρο μη διανεμόμενων κερδών από 25% σε 20% (24% το 2010), θα βελτιώσει την επιχειρηματικότητα και την κερδοφορία των επιχειρήσεων. Επομένως οι εξελίξεις θα είναι καλύτερες απ' ότι τώρα φαίνονται.

Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου 2010

ΣΜΕΧΑ: Άδικη η φορολόγηση των μερισμάτων

Άρθρο στην 'ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ'

Χωρίς αντίκρυσμα τα μέτρα για υπεραξία και μερίσματα

Αλ. Μωραϊτάκης: Ανεφάρμοστος ο φόρος υπεραξίας


Τις στρεβλώσεις και τις αδικίες που μπορεί να προκαλέσει στην ελληνική αγορά το νέο φορολογικό καθεστώς σε σχέση με την ανάγκη ανάπτυξης επισημαίνει ο πρόεδρος του ΣΜΕΧΑ και της Nuntius ΑΧΕΠΕΥ, Αλέξανδρος Μωραϊτάκης, σε δηλώσεις του στο euro2day. 
Ο κ. Μωραϊτάκης επισημαίνει ότι τα μέτρα γενικώς είναι στη σωστή κατεύθυνση λόγω κυρίως της δημοσιονομικής εκτροπής 2007 – 2009. Ωστόσο, όπως προσθέτει, υπάρχουν και στρεβλώσεις που θα προκαλέσουν αδικίες και μη-αναπτυξιακές καταστάσεις.

«Συγκεκριμένα, ο φόρος στα μερίσματα 40% φαίνεται μεγάλος, αλλά επειδή θα υπάρχει μόνο 24% στα μη διανεμόμενα κέρδη, τελικά θα είναι λιγότερο από το 30% συνολικά, για το οποίο προσωπικά και εγώ είχα εισηγηθεί λόγω της εκτάκτου δημοσιονομικής εκτροπής για τα επόμενα δύο χρόνια, που να ισχύει και για Έλληνες και για ξένους», αναφέρει ο επικεφαλής του ΣΜΕΧΑ.

Είναι όμως πολύ σωστή η φιλοσοφία του Υπουργείου, δηλαδή της χαμηλότερης φορολογίας στα μη διανεμόμενα κέρδη για να επιχειρηθεί η οικονομική ανάπτυξη και αύξηση της απασχόλησης.

Σύμφωνα πάντα με τον κ.Μωραϊτάκη: «Το κακό είναι ότι η φορολόγηση των μερισμάτων δεν θα ισχύει για τους ξένους επενδυτές και τους «μεγάλους» Έλληνες που με κατάλληλα επενδυτικά οχήματα – εκτός offshore – στο Λουξεμβούργο, την Ελβετία και την Κύπρο θα λαμβάνουν πίσω τη διαφορά!


Επίσης, δεν έχει προβλεφθεί ένα αφορολόγητο ποσό από μερίσματα για μικρομεσαίους, όπως για παράδειγμα ισχύει στη Γαλλία και υπήρχε στο παρελθόν στην Ελλάδα.
Τέλος, η πολιτική που εξαγγέλθηκε πλήττει περισσότερο τις εισηγμένες εταιρείες που συνήθως ακολουθούν υψηλή μερισματική πολιτική».

Οι επενδύσεις σε μετοχές έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο από τις καταθέσεις των οποίων οι τόκοι φορολογούνται με 10%. Η σχέση κινδύνου – απόδοσης θα είναι τώρα αντίστροφη από την κανονική.

Όσον αφορά στο φόρο υπεραξίας, τονίζει ότι δεν μπορεί πρακτικά να εφαρμοστεί. « Πρόκειται για λάθος του κ. Αλογοσκούφη, που πρώτος το είχε εξαγγείλει, αλλά δεν εφαρμόστηκε», υπογραμμίζει, εξηγώντας ότι εάν υπάρξει τέτοιος φόρος, θα πλήξει μόνο τους Έλληνες μικροεπενδυτές, διότι οι ξένοι, είτε με κατάλληλα επενδυτικά οχήματα, είτε μέσω των συμφωνιών αποφυγής διπλής φορολόγησης, δεν θα πληρώνουν κανέναν τέτοιο φόρο.

«Άλλωστε, η συντριπτική πλειονότητα των ξένων είναι αγγλοσαξονικής καταγωγής, σε χώρες με τις οποίες έχουμε τέτοιες συμφωνίες», σημειώνει ο κ. Μωραϊτάκης.

Είναι προτιμότερη για τα δημοσιονομικά της χώρας και για την αγορά να διατηρηθεί ο φόρος συναλλαγών 0,15% επί των πωλήσεων που ισχύει τώρα και τον πληρώνουν όλοι. Άλλωστε εάν κάποιος χάνει αλγεβρικά όπως έγινε το 2008, λόγω πτώσης των τιμών των μετοχών, θα πρέπει για λόγους δικαιοσύνης να μειώνει το συνολικό του εισόδημα και τα αντίστοιχα φορολογητέα έσοδα του Δημοσίου θα μειώνονται.

Τέλος, ο κ.Μωραϊτάκης σημειώνει: « Ως προς τον επαναπατρισμό κεφαλαίων, πιστεύω ότι η πρόταση είναι πολύ θετική , στη σωστή κατεύθυνση, αλλά θα περίμενα μεγαλύτερη τόλμη, προς όφελος της ελληνικής οικονομίας. Και όχι απλά της βραχυπρόθεσμης υποστήριξης ρευστότητας των τραπεζών, που σύντομα θα ενισχυθεί / αποκατασταθεί και δεν θα την χρειάζονται οι τράπεζες έπειτα από λίγους μήνες.

Εάν αυτά τα κεφάλαια είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό περνούσαν στη διαχείριση ελληνικών τραπεζών ή/και χρηματιστηριακών εταιρειών, θα απέφεραν πολλαπλάσια έσοδα στο διηνεκές, με πολλαπλασιαστική συνέπεια για την ελληνική οικονομία, που, σε συνδυασμό και με άλλα θεσμικά μέτρα που είμαστε έτοιμοι να εισηγηθούμε ως ΣΜΕΧΑ όπως μείωση μετοχικού κεφαλαίου για ίδρυση ΑΕΔΑΚ κλπ, θα μπορούσαν να αναδείξουν τη χώρα σε διεθνές χρηματιστηριακό κέντρο».

Έτσι και το Δημόσιο θα κέρδιζε πολλαπλάσια με ανάπτυξη, φορολογητέα έσοδα, μείωση ανεργίας και αύξηση των εσόδων από ασφαλιστικές εισφορές εργοδοτών και εργαζομένων, που είναι στην Ελλάδα (προς το ΙΚΑ) 44% έναντι 12% στην Κύπρο.

Κυριακή 7 Φεβρουαρίου 2010

Η ώρα της ευθύνης


H σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής για τη διερεύνηση των συνθηκών που οδήγησαν στην κατάρρευση των δημοσίων οικονομικών είναι απαραίτητη, όπως υποστηρίζει όλος ο ελληνικός λαός. Και τούτο διότι:
1. Η χώρα υφίσταται πρωτοφανή διεθνή διασυρμό από την πραγματικά εφιαλτική δημοσιονομική εικόνα. Τα ελληνικά οικονομικά στοιχεία και προβλέψεις γίνονται δεκτά με καχυποψία από τους εταίρους μας στην Ε.Ε., αλλά και από το διεθνές χρηματοπιστωτικό σύστημα. Το γεγονός αποτελεί μια από τις σοβαρότερες αιτίες της κατακόρυφης αύξησης του κόστους δανεισμού της χώρας. Η διερεύνηση των συνθηκών, κάτω από τις οποίες εξαπατήθηκαν (εκ δόλου, πιθανότατα) οι διεθνείς συνομιλητές μας καθώς και οι Έλληνες πολίτες με μεθοδεύσεις απόκρυψης των πραγματικών στοιχείων για τη δημοσιονομική κατάσταση είναι απολύτως αναγκαία, όπως και η απόδοση ευθυνών (πολιτικών ή/και ποινικών) στους υπευθύνους, ως ένα βήμα προς την κατεύθυνση της αποκατάστασης της διεθνούς αξιοπιστίας της ελληνικής Κυβέρνησης. Η απάτη με τα στατιστικά στοιχεία δεν μπορεί να αποτελέσει άλλο ένα έγκλημα χωρίς τιμωρία, χωρίς να διατρέχουμε τον κίνδυνο όχι μόνο να υπονομευθεί για μακρά περίοδο η αξιοπιστία της χώρας, αλλά ενδεχομένως και να επαναληφθούν ανάλογα φαινόμενα στο μέλλον.
2. Τα τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα τη διετία 2008-9, η σταθερότητα της ελληνικής οικονομίας τέθηκε σε σοβαρή δοκιμασία από ολέθριες διαχειριστικές πρακτικές, που προκάλεσαν την ανεξέλεγκτη διόγκωση των δημοσίων δαπανών και την πρωτοφανή μείωση των δημοσίων εσόδων. Οι δημόσιες δαπάνες, που ακόμη και όταν διοργανώθηκαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες ελάχιστα είχαν υπερβεί το 45% του ΑΕΠ, έφθασαν τη διετία 2008-9 στο 50% του ΑΕΠ. Αυτή η προσθήκη των 12 δις. ευρώ ετησίως, αποτελεί κύρια αιτία της δημοσιονομικής κατάρρευσης του 2009 και θα ήταν σκόπιμο να διερευνηθούν σε βάθος οι συνθήκες υπό τις οποίες οδηγηθήκαμε στην εξέλιξη αυτή, καθώς υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι δεν ήταν μόνο αποτέλεσμα σφαλμάτων και διαχειριστικής ανεπάρκειας, αλλά και μιας συστηματικής προσπάθειας λεηλασίας του δημοσίου πλούτου για την εξυπηρέτηση προσωπικών επιδιώξεων, που πιθανότατα ενέχει στοιχεία δόλου. Το ίδιο ισχύει και για την πρωτοφανή κατάρρευση των δημοσίων εσόδων, που είχε τέτοια έκταση και ένταση, ώστε να μην μπορεί να αποδοθεί μόνο στις οικονομικές συνθήκες ή σε ορισμένες άστοχες επιλογές. Για παράδειγμα, είναι διάχυτες οι φήμες στην αγορά, που έχουν φθάσει σε ορισμένες περιπτώσεις και στη Βουλή, για σειρά χαριστικών φορολογικών πράξεων και θα ήταν σκόπιμο να διερευνηθούν κατά προτεραιότητα οι πράξεις συμβιβασμού ισχυρών επιχειρήσεων με τις φορολογικές Αρχές.