Κυριακή 31 Οκτωβρίου 2010

Προτάσεις από τους ανθρώπους της Αγοράς

Υποστήριζα πάντα την άποψη, και έχει καταγραφεί και από τη συγκεκριμένη στήλη, πως τα ηνία της χώρας πρέπει να βρίσκονται στα χέρια ανθρώπων με πιστοποιημένη γνώση και επαγγελματική εμπειρία και καταξίωση. Οι λεγόμενοι και ως «άνθρωποι της αγοράς» που κάποιοι από αυτούς λόγω του αντικειμένου τους συνδυάζουν θεωρία και πρακτική θα μπορούσαν να οδηγήσουν γρηγορότερα τη χώρα στην ανάπτυξη και στην έξοδο από την κρίση, για τον απλό λόγο ότι από την γνώση και την εμπειρία τους θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της εποχής ορθολογικότερα.


 Είναι άλλωστε γνωστό και όσοι έχουν μία πιο στενή επαφή το γνωρίζουν καλύτερα, πως πολλοί σύμβουλοι υπουργών, αλλά και υπουργοί ακόμα δεν γνωρίζουν το αντικείμενό τους. Αγνοούν βασικούς νόμους που στρεβλώνουν την αγορά, ενώ αγνοούν και το πώς κατάφεραν κάποιες χώρες να πετύχουν. Άλλωστε πως είναι δυνατόν σύμβουλοι χωρίς την σχετική εργασιακή εμπειρία, χωρίς πιστοποιημένη γνώση να μπορούν να προτείνουν λύσεις; Δυστυχώς η μόνη εμπειρία που έχουν αρκετοί από τους συμβούλους των υπουργών είναι κομματική. Η ενδιάμεση έκθεση του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιώργου Προβόπουλου, αποδεικνύει περίτρανα πώς θα μπορούσε το κράτος να ωφεληθεί από τους ανθρώπους της αγοράς. Ο διοικητής -και οι συνεργάτες του ασφαλώς- δεν έμειναν μόνο σε διαπιστώσεις και ευχολόγια, αλλά προχώρησαν σε μία εμπεριστατωμένη ανάλυση του προβλήματος και παράλληλα πρότειναν σειρά συγκεκριμένων μέτρων που μπορούν να φέρουν δημοσιονομική προσαρμογή, χωρίς νέους φόρους. Πολλά από τα μέτρα που προτείνονται σίγουρα έχουν προταθεί και από άλλους ή από απλούς πολίτες, όπως για παράδειγμα το κλείσιμο ζημιογόνων δημόσιων επιχειρήσεων ή οι συγχωνεύσεις κρατικών τηλεοπτικών σταθμών. 


Μάλιστα από αυτή τη στήλη είχα προτείνει το κλείσιμο του καναλιού της Βουλής, μεταξύ άλλων μέτρων όπως τη μείωση του αριθμού των βουλευτών και τη μετατροπή της Πρωτεύουσας σε διεθνές χρηματοοικονομικό κέντρο. Όμως στην έκθεση αναφέρονται και προτάσεις που αν υιοθετηθούν και ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός για παράδειγμα θα λειτουργήσει καλύτερα και η ακίνητη περιουσία θα συνεισφέρει στη μείωση του χρέους γρηγορότερα.  Η ανάγνωση της έκθεσης είναι το πρώτο που θα πρέπει να κάνουν οι πολίτες και κυρίως οι πολιτικοί αυτής της χώρας. Το δεύτερο που θα πρέπει να κάνουν οι πολιτικοί είναι να υιοθετήσουν μέτρα που προτείνουν οι άνθρωποι της αγοράς. Να συστήσουν επιτροπές από επιχειρηματίες που έχουν αποδείξει την αγάπη τους για την πατρίδα, που διαθέτουν πιστοποιημένη γνώση και έχουν πετύχει στον κλάδο τους να συμβάλουν με προτάσεις για τη γρηγορότερη έξοδο από την κρίση.

Κυριακή 17 Οκτωβρίου 2010

Έξυπνες λύσεις για τα έσοδα

Υπάρχουν απλές λύσεις που μπορούν να φέρουν αποτελέσματα. Λύσεις για το οικονομικό αδιέξοδο. Χρειάζεται όμως θέληση γιατί υπάρχουν συμφέροντα που επί χρόνια κέρδιζαν από τις ανισότητες που είχαν δημιουργήσει κάποιοι και δε θα θελήσουν να χάσουν το προνόμιά τους για να ωφεληθεί η οικονομία. Το οικονομικό επιτελείο όμως οφείλει να προστατεύσει τα συμφέροντα των πολλών και κυρίως του κράτους και να προχωρήσει στις απαιτούμενες αλλαγές. Αρχικά θα πρέπει η Κυβέρνηση να δει ξανά το φορολογικό νόμο. Η προχειρότητα είναι εμφανής  στο φόρο υπεραξίας. Δεν είναι εφαρμόσιμος στην Ελλάδα για όλους και θα είναι καταστροφικός για το ΧΑ. Είναι άδικος για τον μικρό Έλληνα επενδυτή και ευνοεί μόνο τους μεγαλομετόχους που κατά κανόνα κρατούν για πάνω από 12 μήνες τις μετοχές. Αυτοί δεν θα πληρώνουν τίποτα για τυχόν πώληση μετοχών ή της επιχείρησης τους.

 Προτείνω την αντικατάστασή του με  φορολόγηση με 2 basis points μηνιαίως επί της καθαρής θέσης του ενεργητικού κάθε πολίτη κατοίκου Ελλάδος και ει δυνατόν κάθε κατοίκου Έλληνα ή ξένου. Εναλλακτικά, προτείνω την διατήρηση του φόρου επί των πωλήσεων σε 15 basis points που είναι σήμερα. Προσφέρει στο Δημόσιο περισσότερα έσοδα. Για φέτος 50 εκ. έναντι μηδενός εάν αλλάξει. Παράλληλα πρέπει να καταργηθεί και ο φόρος υπεραξίας και επί ξένων μετοχών εκτός Χ.Α. διότι δεν ελέγχεται.

Ο σχηματισμός ΑΕΔΑΚ να γίνεται με 125.000 ευρώ  κεφάλαιο όπως στο Λουξεμβούργο, αντί 9.000.000 ευρώ που ισχύει σήμερα. Εννοείται ότι θα υπάρχει Τράπεζα Θεματοφύλακας. Συνολικά θα πρέπει η Κυβέρνηση να δει και να αντιγράψει το φορολογικό και θεσμικό πλαίσιο του Λουξεμβούργου που αφορά την διοικητική και επενδυτική διαχείριση αμοιβαίων κεφαλαίων και εν γένει συλλογικών επενδύσεων. Προτείνεται επίσης η παράταση νόμου επαναπατρισμού με συμπαράσταση της αγοράς για επιτυχία. Τώρα αρχίζουν οι επενδυτές να βλέπουν την Ελλάδα. Μειώνεται το ρίσκο και επομένως πολλοί που έβγαλαν τα χρήματά τους γιατί φοβήθηκαν χρεοκοπία τώρα μπορούν να τα φέρουν πίσω. Ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στη ναυτιλία. Εάν προσεχθεί κατάλληλα μπορεί να φέρει έσοδα για το σύνολο της Εθνικής μας Οικονομίας. Τέλος θα πρέπει να γίνει λογική φορολόγηση των παροχών σε χρήμα  και bonus που καταβάλλουν τα πιστωτικά ιδρύματα στα στελέχη τους. Ο νομοθέτης πρόσφατα θέσπισε νόμο για τις υπέρογκες αμοιβές των στελεχών στα ιδρύματα τα οποία έλαβαν το πακέτο στήριξης από το Ελληνικό κράτος. Οι ξένες Τράπεζες δεν έλαβαν στήριξη. Η επιβολή βέβαια φόρου έως και 90% στα bonus έχει τα χαρακτηριστικά δήμευσης της περιουσίας και δεν αποκλείεται να αμφισβητηθεί η συνταγματικότητά της.