Δευτέρα 31 Ιανουαρίου 2011

Ο φορολογικός συντελεστής των επιχειρήσεων θα έπρεπε να είναι μεγαλύτερος του 20%

Οι αλλαγές στη φορολογια

Μεταξύ του φόρου υπεραξίας και της ανόδου του φόρου επί των πωλήσεων στο 0,20%, η λύση που επελέγη, δηλαδή ο φόρος επί των πωλήσεων 0,20% από 0,15% που είναι τώρα είναι καλύτερη για τα δημόσια έσοδα και τους Έλληνες επενδυτές. Εισηγήθηκε προς το Υπουργείο από το Δ.Σ. του ΣΜΕΧΑ και είναι συνεισφορά του χώρου και αναγνώριση των ιδιαίτερων δυσκολιών της χώρας. Ο φόρος υπεραξίας δεν θα καταβάλλετο από εταιρίες χωρών που η Ελλάδα έχει σύμβαση αποφυγής διπλής φορολογίας όπως είναι οι Αγγλοσαξονικές χώρες διότι εξαιρούνται τα κεφαλαιακά κέρδη από την φορολόγηση. Μάλιστα οι εταιρίες και τα funds από Αγγλοσαξονικές χώρες έχουν την συντριπτική πλειοψηφία μετοχών που κατέχουν ξένοι και είναι εισηγμένες στο Χ.Α.  
Πρέπει όμως ο φόρος επί των πωλήσεων 0,20% να ισχύσει από τη δημοσίευση ή έστω την ψήφιση του νόμου και όχι από 1/1/2011, όπως διατυπώνεται στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο. Επίσης η απόδοση του φόρου πρέπει να γίνει από τους χειριστές οι οποίοι και εισπράττουν τα χρήματα διότι μια ΑΧΕΠΕΥ μπορεί να εκτελεί χωρίς να εισπράττει. Πρέπει να γίνει διόρθωση από το Υπουργείο στα δύο αυτά θέματα.
Ήταν προτιμότερο κατά την άποψή μου ο φορολογικός συντελεστής των επιχειρήσεων να ήταν μεγαλύτερος του 20% και να υπάρχει εξάντληση της φορολογικής υποχρέωσης στην πηγή, όπως γινόταν πριν το 2007, διότι η παρακράτηση 25% στα μερίσματα κατά την διανομή θα ισχύσει μόνο για Έλληνες μετόχους και όχι για ξένους ή/και για θυγατρικές τρίτων ξένων καθώς και Ευρωπαϊκών εταιριών που η Ελλάδα έχει υπογράψει συμβάσεις αποφυγής διπλής φορολόγησης. Για παράδειγμα εάν η εταιρία έχει κέρδη 100 εκ. € διανέμει το 100% των κερδών ο Ελληνας θα καταβάλει φόρο στα κέρδη της εταιρίας 20€+20€=40€, ενώ ο ξένος μέτοχος θα καταβάλλει μόνο 20€ φόρο στο σύνολο των κερδών της εταιρίας. Οι ξένοι έχουν το 50% των μετοχών του Χ.Α. επομένως ο φόρος στα εταιρικά κέρδη μπορεί να αποδώσει έσοδα το πολύ μέχρι το 30% των εταιρικών κερδών. Με ένα ποσοστό 30% επί των κερδών και αυτοτελή φορολόγηση το Δημόσιο θα είχε τουλάχιστον ισοδύναμα αποτελέσματα με άμεση είσπραξη.
Επί πλέον δεν θα υπήρχε άνιση φορολογική μεταχείριση μεταξύ Ελληνικών και ξένων εταιριών με ολέθριες συνέπειες στον ανταγωνισμό και μεγάλο διοικητικό κόστος είσπραξης και απόδοσης. Θα μπορούσε να εξετασθεί και να επιβάλλεται μια καλύτερη φορολογική μεταχείριση επί του φόρου διανομής για τις εισηγμένες εταιρίες στο Χ.Α., όπως γινόταν και στο παρελθόν που δεν υπήρχε η αυτοτελής φορολόγηση.

Πέμπτη 27 Ιανουαρίου 2011

Κυριακή 23 Ιανουαρίου 2011

Διαφήμιση Εργαλεία για την ανάπτυξη


Ο ρόλος του ΕΒΕΑ (και όλων των Επιμελητηρίων) θα πρέπει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και να αποτελέσει για το υπουργείο οικονομικών τη  βασική πηγή προτάσεων για την επίλυση της κρίσης, αλλά και για τα μέλη του τον βασικό συνεργάτη. Όμως κάτι τέτοιο θα πρέπει να γίνει με την αξιοποίηση όλων των δυνάμεων που διαθέτει σήμερα και όχι με ένα μέρος αυτών. Πρέπει και η διοικούσα επιτροπή να συνεργαστεί με πολλά άξια μέλη του που έχουν και τις κατάλληλε γνώσεις και τη θέληση να προσφέρουν. Η οικονομική του αυτάρκεια και ευρωστία πρέπει να χρησιμοποιηθεί επίσης με τον καλύτερο τρόπο. Τo EBEA δεν θα πρέπει να μείνει μόνο στην παροχή μερικών ή «ξύλινων» συμβουλών προς την Κυβέρνηση. Αν περιοριστεί σε αυτό τότε θα μπορούσε να γίνει μία σημαντική μείωση στο ύψος των συνδρομών που υποχρεωτικά πληρώνουν τα μέλη του κάθε χρόνο ή ακόμα και να γίνει προαιρετική η συνδρομή. Έτσι θα ανακουφιστούν έστω και κατά το ύψος της συνδρομής χιλιάδες μέλη σε μία περίοδο που η έλλειψη ρευστότητας κυριαρχεί. Όμως θεωρώ πως αν το ΕΒΕΑ προχωρήσει σε σημαντικές κινήσεις βελτίωσης των υπηρεσιών που προσφέρει τόσο στην εκάστοτε κυβέρνηση όσο και στα μέλη του η συνδρομή θα έχει λόγο ύπαρξης. Τα κεφάλαια που διαχειρίζεται είναι σημαντικά και σε συνδυασμό με την αξιοποίηση της περιουσίας του θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί για παράδειγμα η δημιουργία συνεδριακού κέντρου κατά τα πρότυπα του επιμελητηρίου του Παρισιού ή η χρονίζουσα επί χρόνια ανακατασκευή του κτιρίου που κατέχει το ΕΒΕΑ στο κέντρο της Αθήνας.
Επίσης σημαντικό για το μέλλον των μελών του επιμελητηρίου είναι και η λειτουργία του Γενικού Εμπορικού Μητρώου το οποίο πρέπει να λειτουργήσει μέσω του ΕΒΕΑ. Θα απλοποιούσε τις διαδικασίες, μειώνοντας παράλληλα αισθητά τη γραφειοκρατία, ενώ από τη βάση που θα φτιαχνόταν σταδιακά θα μπορούσαν να αντλήσουν χρήσιμες πληροφορίες τα μέλη του επιμελητηρίου.  Ένα παράδειγμα είναι η προστασία των συναλλασσόμενων, αφού θα υπήρχε βάση δεδομένων με τους ισολογισμούς όλων των μελών. Η έρευνα και ανάλυση των στοιχείων θα βοηθούσε επίσης στην εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων. Οφείλουμε σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία για τη χώρα να αξιοποιήσουμε κάθε δυνατή πηγή και το ΕΒΕΑ σήμερα μπορεί να προσφέρει περισσότερα. Πρέπει όλοι μας και πρωτίστως η κυβέρνηση να δείξουμε την απαραίτητη θέληση. Τα εργαλεία υπάρχουν. Χρειάζεται μόνο να τα πάρουμε στα χέρια μας και να τα αξιοποιήσουμε. Έτσι θα γίνουμε πιο χρήσιμοι και θα βελτιώσουμε την παραγωγικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων.